söndag 13 november 2011

Ett marsvin!

Jag har gjort en tårta med att marsvin på. Lite otippat, eller hur?

Elin, som fyller 9 år, önskade sig ett marsvin i födelsedagspresent. Hon fick två marsvin. Ett levande (som heter Molly, har jag hört) och den här sockergodingen!



      


     

Ett brun-vitt marsvin och blommor och gräs ville Elin ha på sin tårta och jag ville inte göra henne besviken så så fick det bli.
Jag valde att göra marsvinet i naturlig storlek (jag tror att det blev ganska bra proportioner...jag har nog aldrig sett ett riktigt marsvin) och sedan göra resten av tårtan väldigt enkel. Jag fick fria händer angående färgerna och jag valde grönt, rosa och lila. Jag tycker att de gick ihop fint med färgerna på marsvinet.

Tårtan är fylld med vaniljkräm, hallon och kolagrädde. Jag spacklade med en otroligt god kolasmörkräm och täckte med sugarpaste.
Marsvinet har jag gjort av Rice Krispies treat (som jag dekorerat med sugarpaste), vilket man lätt gör själv av lite smör, marshmallows och Rice Krispies. Det blir en formbar massa som sedan stelnar. Massan väger nästan ingenting och det är bra när man gör stora dekorationer, som marsvin tex. Hade jag gjort marsvinet i enbart sugarpaste hade den blivit otroligt tung och skulle ha sjunkit ner i tårtan...

RICE KRISPIES TREAT

3 msk smör
300 g marshmallows
1,5 liter rice krispies
(smaksättning: 1 dl hackad choklad, hackade jordnötter eller torkad frukt)

Gör så här:
Smält smöret i en kastrull på låg värme. Häll i marshmallows och smält dem under omrörning, se till att blandningen inte bränns i botten på kastrullen. När allt är smält tas kastrullen från plattan och rice krispies hälls i (och eventuell smaksättning). Blanda ordentligt. Ta ur smeten och lägg i en smörad form. Blöt händerna med vatten och tryck sedan ut massan i formen. Låt kallna och skär sedan i önskad storlek. Förvara i tätslutande burk i 2-3 dagar.

Att modellera tårtdekorationer med rice kriespies treat:
Forma gärna massan medans den fortfarande är varm. Blöt händerna och tryck till önskad form. Om den ska täckas med sugarpaste eller marsipan så görs det med fördel medans massan fortfarande är klibbig.

Ska dekorationen med rice krispies treat kunna ätas bör den göras högst tre dagar i förväg. Kan man däremot tänka sig att inte äta dekorationen så går den att göra långt i förväg vilket ibland kan vara skönt eftersom det faktiskt tar rätt lång tid att förbereda vissa dekorationer.

Receptet hittade jag HÄR hos Erika som har bloggen Bakglädje.

Glad söndag!

/Elin

6 kommentarer:

  1. Ja förstår inte, men du är så duktig. Ja vill oxå kunna göra så där fina tårtor till mina barn. Kan ja hyra dig i sommar =) Kram Caroline W

    SvaraRadera
  2. Sååååå häftig! Du är galet duktig och marsvinet ser ju riktigt ut! Dina tårtor är fantastiska!!

    SvaraRadera
  3. Tack så mycket för fina kommentarer!

    SvaraRadera
  4. så grymt duktigt gjort! kul också att du är från mina hemtrakter! eller nästan åtminstone.

    SvaraRadera
  5. Vilken fin tårta! Marsvinet ser ju verkligt ut :) Bra gjort!

    SvaraRadera
  6. Man får inte ha marsvin ensamma. ...... minst två stycken ska det vara. :/

    SvaraRadera